Fremtidens biler/bilproduktion.
At fremtidens biler bliver “intelligente”, det ved vi alle. Hvad vi ikke ved er med hvilken hastighed, det kommer til at ske. Ydermere – ud fra hvilke tilpassede produktionsplatforme?.
Lad mig bare kaste 5 fremtidssignaler ind:
• Fremtidens biler kommer til at bestå af langt færre komponenter. Ydermere vil mange af disse blive “masseproduceret” af endnu smartere robotter og samleceller (desværre også førende til bortfald af mange arbejdspladser).
• Nettet/digitaliseringen etc. – alt bliver “forbundet”, og informationerne “flyder online” og uden afbrydelser. Face-to-face møder/dialogen skrumper ind og falder (måske) helt bort! Det samkoblede univers med mindre interaktion.
• Bil efter behov. Eje eller leje? Flere og flere – specielt blandt den nye/yngre generation – tænder på “car sharing”. Dette selvfølgelig også ud fra et økonomisk incitament.
• “Robotbiler”/selvkørende – dette vil medføre færre biler/færre bilister. Autonomien (uafhængigheden) vil tage til.
• Kombi-industrialisering? Google, Apple m.fl. vil linke markant op med bilfabrikkerne (og omvendt).
Transformation – hvad og hvornår
Alt det til trods – klap hesten! Følg med og tag imod – selvfølgelig – der er jo heller ikke andet at gøre. Det er (og forbliver) spændende, men de nuværende biler, og de mange, som løber af produktionsbåndene i de kommende år, forsvinder jo ikke bare “ud i det blå”. De smides jo heller ikke i skraldespanden. Der bliver forskellige overgangsfaser, og de, som tror, verden ser ekstrem anderledes ud fra 2030, “skal skynde sig at søge hjælp og rådgivning”. Transformationen kommer, men ingen ved – konkret – hvordan den kommer til at tage sig ud. Ydermere kommer det til at tage tid – lang tid. Oveni alt dette – hvem tør gætte på, hvornår “fly og bil kombineres”?.